SALAM KASIH

Syukur Alhamdulillah kerana kita sentiasa diberi peluang oleh Allah SWT untuk terus menikmati segala ciptaan dan kekuasaan-NYA yang ada di alam ini. Sebagai hamba, amat besar tanggungjawab kita untuk terus mengabdikan diri kepada-NYA yang Maha Berkuasa. Dalam menikmati kehidupan ini, jangan sesekali kita alpa untuk terus memberi sumbangan kepada makhluk Allah SWT walau apa jua. KEMBARA MINDA ini adalah hasil pembacaan dan pengalaman diri yang sedikit untuk dikongsikan bersama walaupun tidak sehebat mana. TERIMA KASIH kerana sudi berkongsi apa sahaja di ruangan bicara ini dan tidak lupa kepada sumber-sumber rujukan saya.

Monday 13 February 2012

Fakta MENARIK Tentang ISLAM

Terima kasih kepada sumber: Perancangan Eksekutif Islam 2012 (1433H – 1434H), terbitan Bumi Restu Creative Sdn. Bhd (bumires2_creative@ymail.com)

Fakta Menarik Tentang Islam
  1. Ternyata nama yang paling banyak diguna di dunia adalah ‘Muhammad’ disusuli dengan nama ‘Jack’.
  2. Albania merupakan satu-satunya negara di benua Eropah yang 90% penduduknya beragama Islam.
  3. Islam merupakan agama yang pertumbuhannya paling cepat di dunia menurut banyak sumber, dijangkakan akan menjadi agama nombor 1 di dunia pada tahun 2030.
  4. Beberapa ayat di dalam al-Quran menggambarkan pentingnya persamaan hak antara lelaki dengan wanita (secara penghitungan Matematik). Kata ‘Lelaki’ dan ‘Wanita’ di dalam al-Quran sama-sama berjumlah 24.
  5. Al-Quran adalah satu-satunya kitab suci yang boleh dihafal jutaan manusia (Hafidz/penghafal al-Quran) sehingga keasliaan dan kesuciannya selalu terjaga.
  6. Jikalau sekarang al-Quran dihancurkan, maka versi Arab Al-Quran akan segera digantikan oleh jutaan Muslim, yang digelar Huffaz yang telahmenghafal setiap perkataan di dalam al-Quran dari awal sehingga ke akhir ayat.
  7. Berdasarkan data daripada Kementerian Pertahanan Amerika Syarikat, dianggarkan seramai 15 000 orang yang beragama Islam berkhidmat dalam US Military (Statistik 1997).
  8. Solat yang pertama dilakukan oleh Rasulullah SAW mengadap Masjidil Haram adalah solat Asar bersama para sahabat yang sebelumnya berkiblatkan ke Masjid Baitul Maqdis selama 16 bulan.
  9. Para angkasawan telah menemukan bahawa planet Bumi itu mengeluarkan sejenis radiasi yang berpusat di kota Makkah, tepatnya berasal dari Kaabah. Yang mengejutkan adalah radiasi tersebut bersifat infiniti (tidak berakhir), radiasi tersebut menembus planet Mars dan masih berlanjutan.
  10. Jasad Nabi Muhammad SAW pernah ingin dicuri dua kali, namun kedua-duanya gagal dan salah satu yang mencuri itu dihilangkan oleh Allah SWT dari bumi.
  11. Sebanyak 23 kali perang semasa Rasulullah SAW memimpin, hanya sekali saja kaum Muslimin menerima kekalahan iaitu dalam Perang Uhud.
  12. Hajar Aswad itu diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih daripada susu dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam.


- Hajarul Aswad -


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...